Vad är affärspresenter?

En affärspresent gör det möjligt att tydliggöra ett företags värderingar och kommunicera deras uppskattning till intressenter som anställda, kunder och potentiella kunder. Oavsett om presenten är fysisk, såsom ett personligt paket kaffe, en immateriell present, såsom ett presentkort, en ätbar goding eller en upplevelse, är det viktigaste att tänka på att presenten kommunicerar exakt vad givaren vill ha det att kommunicera. Det är också viktigt att tänka på mottagaren av presenten när man väljer företagspresent.

De viktigaste delarna av en bra affärspresent är pålitlighet, kvalitet och säkerhet. Det är bra att ha en produkt eller tjänst som verkligen kan användas och som gläder mottagaren. Det finns lämpliga affärspresenter för varje företag, och forskning görs vanligtvis framför de bästa presenterna för att hitta en affärspresent som är tilltalande för båda parter. Modet att prova olika sätt och prova olika presenter leder ofta till det bästa resultatet.

Varför är affärspresenter viktiga?

Att få en present är en underbar upplevelse som skapar en ömsesidig koppling mellan givaren och mottagaren. Människor vill arbeta med företag de känner, litar på och gillar. Effekten av en affärspresent ska inte underskattas, eftersom 89 % minns namnet på företaget som gav affärspresenten och 83 % gillar affärspresenten de fick.

Syftet med en affärspresent är att öka mottagarens positiva bild av företaget eller varumärket och därmed bygga förtroende. Såväl företag som marknadsförare har länge trott på kraften i företagspresenter då de bygger bättre och mer varaktiga relationer med såväl befintliga som potentiella kunder.

Den psykologiska effekten av affärspresenter

Att ge företagspresenter och deras inverkan har en stark koppling till psykologi och människans naturliga reaktioner på en positiv tankevärld och motivation. Oväntade och uppriktiga överraskningar påverkar beteendet hos mottagaren av presenten och även en liten present kan ha en betydande inverkan. Företagspresenter åtföljs ofta av en logotyp, som mottagaren av presenten medvetet eller omedvetet uppmärksammar och ofta förknippar med presenten de får. Till exempel i förhandlingssituationer kan en liten personlig present spela en betydande roll, eftersom presenten kan hjälpa till att bryta isen och börja bygga förtroende. En framgångsrik företagspresent kan spela en avgörande roll i förhandlingssituationer, rekrytering och medarbetarengagemang.

Politik och etik för affärsgåvor

Företagspresenter är en viktig del av marknadsföringen och ges ofta som jubileums- och avskedspresenter, vid företagsbesök, som tack och säsongsvis, till exempel vid jul. Företagspresenter är väldigt viktiga för företagets image och därför är det viktigt att vara särskilt uppmärksam på valet av present så att budskapet som gåvan ger är av rätt sort.

En företagspresent bör väljas med omsorg och fundera noga över presentens lämplighet. Vad som helst är inte en affärspresent, eftersom det finns olika lagar som begränsar affärspresenter. Lagarna om företagspresenter är väldigt lika i alla länder, men du måste ändå vara extra försiktig med presenter utomlands.

När man överväger en företagspresent är det en god idé att tänka på förhållandet mellan mottagaren och givaren av presenten; presenten får inte vara för dyr för att inte anses vara en muta. Den som ger en företagspresent ska inte förvänta sig något vederlag från mottagaren av presenten, och presenter ska ges utan att gömma sig. För att undvika skada är det en bra idé att ta reda på direkt från mottagaren av presenten vilken policy och praxis de har angående företagspresenter.

Vad är syftet med affärsgåvan?

När du planerar en företagspresent är det en bra idé att fundera över för vilket syfte den förvärvas. Är det en reklamgåva som syftar till att främja det egna företaget och varumärket och som delas ut vid exempelvis event. Logotyp, företagsnamn och kontaktuppgifter ingår ofta och syftet är att kontakta potentiella kunder.

En affärspresent som endast förvärvats för nyckelkunder för att upprätthålla en affärsrelation är mer värdefull och noggrant övervägd. Mottagaren av gåvan är specifikt tänkt att förvärvas på scenen, och höjdpunkten i ljuset är inte att presentera sitt eget varumärke, utan att minnas och uppskatta presentmottagaren.

Syftet med affärspresenter till anställda är ofta att förstärka personalens engagemang för företaget. Presenterna motiverar medarbetarna och talar om företagets uppskattning och tacksamhet för deras insatser. Interna affärspresenter kan vara lösare till utseendet och mer avslappnade i innehållet. Dessa gåvor är ofta lika för alla och är tänkta att inspirera till samhörighet.

Säsongspresenter inkluderar jul-, midsommar- och påskpresenter och andra presenter i samband med olika högtider. I Finland är företagspresenter, särskilt under julen, de viktigaste och delas ut betydligt mer än andra presenter. Julföretagspresenten uppmärksammar och hyllar anställda och samarbetspartners för det gångna året och uppmuntrar till ett ännu bättre år framåt. Efter årsskiftet kan du återgå till arbetet med gott mod, efter att ha fått beröm för ditt hårda arbete genom presenten.

Till vem ges företagspresenten och vad vill den berätta?

För potentiella kunder

Att ge en företagspresent kan motivera de som ännu inte är kunder att bli kunder. Konsumenter har ofta att göra med företag som har fastnat i deras tankar. Att skicka rätt present vid rätt tidpunkt kan fungera som en motivator för en potentiell kund att vidta önskad åtgärd, oavsett om det är att följa köpvägen, registrera sig på sajten eller be om en slutlig offert.

För kunder

Kunder kan också dra nytta av en rätt tidsinställd affärspresent. Det låter dig uttrycka din uppskattning för deras arbete, överväga framgångar och påminna dig om företagets existens och goda affärsrelationer om en stund har gått sedan det senaste mötet.

För anställda

Förutom kunder och potentiella kunder är det bra att ta hänsyn till företagets styrka, de anställda. I många fall kommer nyckeln till en lönsam verksamhet och goda kundresultat från en välmående arbetsgemenskap. Högkvalitativa och personliga presenter till anställda kommunicerar arbetsgivarens uppskattning för dem, ökar känslan av samhörighet och engagemang för företaget. Dessa känslor återspeglas ofta positivt i medarbetarens arbetssätt och motivation. Anställda kan också bli ihågkomna med gåvor inom företaget för olika milstolpar och prestationer.

  • Personlig händelse: Födelsen av en ny familjemedlem, fullbordandet av de runda åren, slutförandet eller slutförandet av utbildning, uppnåendet av en annan stor personlig sak.
  • Företagsevent: Belöning för år av tjänst, avskedsgåva, slutförande av ett projekt, företagets egna interna tävlingar eller annan liknande prestation relaterad till företaget.
  • Särskilt erkännande: Belönar en anställd för att rädda dagen, hjälpa kollegor eller göra ett betydande bidrag till att uppnå företagets mål. Det finns alltid skäl att berömma och belöna anställda för deras bidrag till företaget och för att behålla motivationen.

Värdet av en affärsgåva och skapandet av värde

Värdet på en företagspresent bestäms ofta av mottagaren, men presenten får aldrig vara för dyr för att missförstås. Grundregeln här är att presenten inte ska vara dyrare än vad mottagaren har möjlighet att förvärva till sig själv på en låg tröskel.

Värdet en affärspresent tillför ett företag kan mätas genom hur väl den vänder sig till sin mottagare, hur den levererar ditt önskade budskap till mottagaren och hur den hjälper till att uppnå försäljnings- och marknadsföringsmål. Det betyder inte att allt ska vara statistisk data, men även framställning av omtanke och gott humör kan vara det ultimata budskapet som en företagspresent är tänkt att förmedla.

Utnyttja kraften i kaffepresenter

Vi finländare är kaffedrickare och statistiken talar för sig själv – det dricks nästan än 10 kg kaffe per person varje år. Detta är en svindlande mängd och säger mycket om vikten av kaffe i vardagen. Kaffe används oavsett årstid och är den perfekta affärspresentidén. Avkopplande stunder spenderas ofta med en kopp kaffe med kollegor och partners.

Kaffe är den perfekta affärspresenten och har alla egenskaper hos en bra affärspresent: det är praktiskt och gläder mottagaren. Dessutom är vårt kaffe etiskt producerat, kvalitetscertifierat och tillverkat med passion i vårt eget rosteri i Joensuu.

Personlig affärspresent

Från början är det möjligt att designa affärspresentkaffe som beställs genom oss för att se och smaka helt annorlunda. Du kan beställa kaffe hos oss med ditt företags eget utseende och logotyp. Ljusa och mörka rostade bönor och traditionellt filterkaffe finns tillgängliga. Alternativt kan du även designa ett unikt kaffe för ditt företag som vi inte rostar åt någon annan än dig.

Det tar bara ett ögonblick att planera och det kan göras även under en fika. Den visuella looken är fritt designbar och det finns alternativ för påsar i flera utseenden, färger och storlekar. Tillsammans kan vi designa din egen påse. Affärspresentkaffe är handrostat och kärleksfullt gjord av högkvalitativa kaffebönor som vi väljer.

Det egendesignade kaffepaketet och dess innehåll garanterar möjligheten att anpassa dem efter mottagaren. För en vän av mörkrostat, mörkt kaffe och för att själva mala kaffebönor. Detta är för närvarande en personalisering av affärspresenter som kommer att ge värde till kunder och anställda och bygga upp en känsla av uppskattning och förtroende.




Beställ kaffepost

[[recommendation]]